על קולנוע פולני <
Menu
על קולנוע פולני
קזישטוף קישלובסקי גרסת הדפסה
קולנוע פולני

אווה נָווֹי ויאן סטרקובסקי

במאי סרטים דוקומנטריים ועלילתיים, תסריטאי. נולד ב-1941 בוורשה, נפטר שם ב-1996. ב-1962 קז'ישטוף קישלובסקי סיים את המכללה לטכניקות תיאטרון ועבר לעבוד ב"תיאטרון העכשווי" בוורשה, בתור מלביש של סלבריטאים, כגון תדיאוש לומניצקי, אלכסנדר ברדיני וזביגנייב זפשייביץ. הוא בוגר בית-הספר הממלכתי הגבוה לקולנוע, טלוויזיה ותיאטרון בלודז' מ-1968 וקיבל שם תואר בבימוי ב-1970. בלודז' למד קישלובסקי אצל קז'ימייז' קארבש ויז'י בוסאק ויצר בהדרכתם את סרטי הסטודנטים הדוקומנטריים הראשונים שלו ("המשרד", "מהעיר לודז'"). את הסרט הקצר הראשון שלו ("טראם"), הוא הכין בפיקוחה של וונדה יעקובובסקה. הסרט המקצועי הראשון שלו היה סרט תיעודי לטלוויזיה בשם "התמונה". לאחר שסיים את בית-הספר לקולנוע, הוא סופח לאולפן לקולנוע דוקומנטרי בוורשה עד 1983 והכין עבורם סרטים דוקומנטריים, בבלעדיות כמעט מלאה. אולם, במהלך השנים הללו, הוא בהחלט הפחית את יצירת סרטי התעודה לטובת סרטים עלילתיים. ב-1973 יצא סרטו העלילתי הראשון, שהוכן עבור הטלוויזיה, "מעבר תת-קרקעי". ב-1974 הוא התקבל כחבר באולפני TOR, בראשותו של סטאניסלב רוז'וויץ' ואחריו קז'ישטוף זנוסי.

 
קישלובסקי: פילמוגרפיה מלאה גרסת הדפסה
קולנוע פולני

אווה נָווֹי ויאן סטרקובסקי

סרטי סטודנטים

1966 טראם – סרט סטודנטים נרטיבי בהנחייתה של וונדה יקובובסקה. הסרט מתמקד בפגישה לא-מוצלחת בין נער לנערה והוא ללא דיאלוג כלל.

1966 המשרד (שם בעבודה: "הפנסיה") – סרט סטודנטים דוקומנטרי שבוצע על ידי קישלובסקי בבית הספר הממלכתי הגבוה לקולנוע, טלוויזיה ותיאטרון בהנחייתו של יז'י בוסאק, קז'ימייז' קראבש וקורט וובר. תיאור של בירוקרטים שזכו בפנסיות-נכות ושל הזכאים לפנסיות הללו. חזיון של המכונה הבירוקרטית ושל דרמה אנושית.

1967 תיאום משאלות – סרט דוקומנטרי על התנהגות של הצעירים ועל תת-תרבויות

 
הקולנוע הפולני החדש גרסת הדפסה
קולנוע פולני

אם נתבונן בסרטים הפולניים שנעשו בימי פולין העממית בעיניו של תייר תמים (והיום יותר מתמיד אנו זכאים לעשות כן), יתברר לנו שברמה המקומית נצבע הקולנוע הזה בפוליטיזציה שהשתלטה על כל חלקה טובה מחד גיסא ובשאיפות אמנותיות מאידך גיסא. מבלי להיכנס לשאלה אם הייחוד הזה של ארץ הוויסלה – הנטייה למצוא את הפתרון ביצירה התרבותית אל מול מצב של שעבוד – היה מנת חלקם של מרבית טריטוריות התרבות של אירופה המזרחית והמרכזית שנכבשו אחרי שנת 1945 על ידי השיטה הסובייטית, או שמא שורשיו נטועים כבר במסורות פולניות עמוקות יותר הנמשכות מן המאה ה-19, ברצוני להעלות כאן את התזה שדווקא שתי תכונות אלו מהוות את הסמנים העיקריים, או אף את "המהות", של הקולנוע הפולני בתקופה ההיא. תיאורן מאפשר גם להבין את השינוי שחל בו אחרי שנת 1989.

 
קולנוע עכשווי גרסת הדפסה
קולנוע פולני
מאמרים בהארץ, פסטיבל הקולנוע בוורשה, 2008
warsaw_film_festival_haaretz1.pdf
warsaw_film_festival_haaretz2.pdf
warsaw_film_festival_haaretz2_2.pdf

 
הקולנוע במעבר מהמאה ה-20 למאה ה-21 גרסת הדפסה
קולנוע פולני

מאת: מלגוז'טה סדובסקה

החשש מהחיים

עוד לפני שחשו בבירור כי קם דור חדש של במאים בסוף שנות ה-90, הוצגו בפסטיבלים בגדיניה מעט מאד דביוטים (סרטי-ביכורים). בשנת 1995 הוצגו 3 סרטים כאלו, ב-1996 – דביוט אחד, ב-1997 – דביוט אחד, ב-1998 – 2 סרטי-ביכורים. בשנת 1999 הוצגו "כבר" 4 דביוטים, וכך גם ב-2000 (לקחתי בחשבון רק סרטי ביכורים של דביוטנטים ממש, בלי להביא בחשבון סרטים ראשונים של שחקנים וצלמים ידועים שפתחו בקריירה חדשה). שנת 2001 הביאה איתה במפתיע 12 דביוטים. אם כי, אם נפעיל גם כאן את אותו מנגנון-סינון - יתברר שבשנת 2001 היו "רק" 9 דביוטים אמיתיים. שלושה מתוכם סרטי טלוויזיה ("בליסימה" של ארתור אורבנסקי, "איפרנו" של מאצ'יי פייפשיצה, "מכתב" של דֵנִיאל חסנוביץ'), 2 סרטי חובבים ("בקול רם יותר מפצצות" של פשמיסלב וויצ'שק, "... שלחיים יש טעם" של גז'יגוז' ליפייץ) ורק 4 סרטים היו סרטים עלילתיים באורך מלא של בוגרי בתי ספר לקולנוע ("פורטרט כפול" של מריוש פרונט, "מחר יהיו שמיים" של יארוסלב מרשבסקי, "אקליפטוס" של מרצ'ין קשישטלוביץ' ו"בצלמו" של גרג זגינסקי). כך או אחרת, מדובר בכמות יוצאת דופן.

 
הקולנוע הפולני בשנים 1989-1999 גרסת הדפסה
קולנוע פולני
עשור האוסקר שנות המפנה

בעשור האחרון לקיומו, התיר השלטון הקומוניסטי להקרין סרטים אמריקאים ללא הגבלה. קודם לכן הוקרנו סרטים אמריקאיים בודדים בלבד. הקולנוע האמריקאי משך קהל צעיר . דור הביניים והדור המבוגר יותר כמעט הדירו רגליהם מאולמות הקולנוע. בתחילת שנות התשעים כמעט לא הוקרנו סרטים פולנים. נערכו, אמנם, הקרנות בכורה, אך לאחר ימים ספורים (לפעמים למחרת הבכורה) הסרט ירד מהמסך כדי לפנות מקום לסרט אמריקאי. למרות זאת המשיכו להפיק סרטים. תקציבים להפקה באו ממענקי המדינה ומהטלביזיה הציבורית. מאוחר יותר זכתה תעשיית הסרטים בפולין לסיוע מערוץ הטלביזיה Canal+ . להצלחה קופתית גדולה זכה הסרט "באש ובחרב" - עיבוד לקולנוע של הרומן המפורסם מאת הנריק סנקייביץ' .

 
 

.